kozanitvbanner1363x131pix

MediaHome834p

banner 728x90 PJC 4

ΤΕΝΤΟΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ 1

b834pix

ecofloor230

pantelidisGIF834pix

asepop 2021 a

artinhouse2

κοζάνη, ειδήσεις, νέα, Πτολεμαΐδα

noisi1

Ένα επιχείρημα 5000 ετών (του Μανώλη Πατσώνα)

κοζάνη, ειδήσεις, νέα, Πτολεμαΐδα Από την αρχή της οικονομικής κρίσης εδώ και μια δεκαετία, αλλά κυρίως μετά την εφαρμογή των μνημονίων στην Ελλάδα και τις άλλες χώρες της Ε.Ε,  ασκείται καθημερινά από τα μεγάλα ΜΜΕ

μια στοχευμένη προπαγάνδα για τα αίτια της κρίσης. Στη διάρκεια όλων αυτών των χρόνων ακούσαμε τα πάντα, ακόμη και τα πιο παράλογα επιχειρήματα. Το μόνο που δεν ακούσαμε είναι ότι η κατασκευή του χρεωμένου ανθρώπου είναι τόσο παλιά όσο σχεδόν και η ανθρώπινη κοινωνία.

Και πιο συγκεκριμένα από τότε που η εργασία του ανθρώπου στην πρωτόγονη ακόμη κοινωνία έγινε πιο παραγωγική, δημιουργήθηκε ο πρώτος ταξικός διαχωρισμός σε ελεύθερους και δούλους. Αυτό έγινε δυνατόν γιατί η εργασία του δούλου μπορούσε πλέον να παράγει πλούτο, όχι μόνο για την κάλυψη των προσωπικών του αναγκών, αλλά να αφήνει και ένα ποσοστό για τον αφέντη του. Οι δούλοι εκτός από τους αιχμαλώτους πολέμου προέρχονταν και από την ίδια φυλή με τον αφέντη, όταν ο ελεύθερος πολίτης εξαιτίας της αδυναμίας του να αποπληρώσει ένα δάνειο, λόγω ας πούμε μιας κακής σοδιάς, μετατρέπονταν σε δούλο του πιστωτή του.

Από τότε μέχρι σήμερα, σε όλες τις ανθρώπινες κοινωνίες (Αρχαιότητα, Μεσαίωνας, Καπιταλισμός), η φιλοσοφία αυτής της σχέσης  μεταξύ δανειζόμενου και πιστωτή παρέμεινε αναλλοίωτη. Στην εποχή μας μια μεγάλη μερίδα πολιτών, κυρίως στις αναπτυγμένες χώρες, που ξεπερνάει το 50% είναι δεμένοι με κάποιας μορφής δανεισμό. Έτσι φοιτητικά, στεγαστικά, επιχειρηματικά, καταναλωτικά κλπ δάνεια, βαρύνουν τους πολίτες. Σε αυτά πρέπει  να προσθέσουμε και το δημόσιο χρέος, που οι κυβερνήσεις ευνόησαν  την αύξησή του, για να ενισχύσουν την επίθεση κατά των κοινωνικών κατακτήσεων του 20ου αιώνα.

Και το πρόβλημα αρχίζει σε εποχές οικονομικής κρίσης, όπως η σημερινή. Όταν δηλαδή οι άνθρωποι , όχι από δικιά τους υπαιτιότητα, χάνουν τη δουλειά τους, η  μειώνονται σημαντικά τα έσοδά τους και δεν μπορούν να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, τότε έρχονται αντιμέτωποι με δρακόντειους νόμους που δεν τους δίνουν κανένα ελαφρυντικό, με αποτέλεσμα τις κατασχέσεις περιουσιακών τους στοιχείων, η ακόμη και τη φυλάκισή τους.

Η άμυνα των πολιτών σε  τέτοιου είδους συμπεριφορά εκ μέρους των δανειστών ήταν και παραμένει μια και μοναδική. Είναι η μαζική αντίδραση της κοινωνίας στον παραλογισμό των πιστωτών. Τέτοιες αντιδράσεις από την αρχαιότητα ακόμη στέφθηκαν με επιτυχία. Για παράδειγμα  στη Μεσοποταμία, μεταξύ των ετών 2400 και 1400,  έγιναν καμιά τριανταριά διαγραφές χρέους, δηλαδή κάθε 33 χρόνια. Μια από αυτές αναφέρεται στον κώδικας Χαμουραμπί, που βρίσκεται στο μουσείο του Λούβρου.  Στην Ελλάδα του έκτου αιώνα πχ η δουλεία λογω χρεών είχε λάβει μεγάλες διαστάσεις. . Ο Αριστοτέλης γράφει στην Αθηναίων Πολιτεία: «Οι φτωχοί με τις γυναίκες και τα παιδιά τους έγιναν οι δούλοι των πλούσιων.». Αναπτύχθηκαν κοινωνικοί και πολιτικοί αγώνες που σαν αποτέλεσμα είχαν τις μεταρρυθμίσεις του Σόλωνα και την διαγραφή των ιδιωτικών χρεών, γνωστή σαν σεισάχθεια . Όμως και στις θρησκείες υπάρχει η  παράδοση των γενικευμένων διαγραφών χρεών πχ στην εβραϊκή  θρησκεία και στα  πρώτα κείμενα του χριστιανισμού.

Σήμερα λοιπόν για να επιβιώσει η πολιτισμένη παγκόσμια κοινωνία μας, είναι απαραίτητο να αποτινάξει το βραχνά του ιδιωτικού και κρατικού χρέους. Άλλος τρόπος δεν υπάρχει, η συλλογική αντίδραση αποτελεί μονόδρομο.

ΠΑΤΣΩΝΑΣ  ΜΑΝΩΛΗΣ

Υ.Γ 1Ο

Στο «Πάτερ ημών», την πιο γνωστή προσευχή του Ιησού, αντί για του γνωστού «Πάτερ ημών, άφες ημίν τας αμαρτίας ημών ως και ημείς αφίεμεν τοις ωφειλέταις ημών" το πρωτότυπο ελληνικό κείμενο του Ματθαίου (κεφ. 6, στ. 12) λέει: «Πάτερ ημών, άφες τας ωφειλάς ημών ως αφίεμεν τοις ωφειλέταις ημών».

Υ.Γ.2Ο
Σε ένα ανώνυμο κείμενο που κυκλοφόρησε στην Γερμανία από το 1521, μπορούσε κανείς να διαβάσει αυτόν τον διάλογο μεταξύ ενός χωρικού κι ενός αξιωματούχου που περιγράφει καλά την χρήση του χρέους για την απογύμνωση του εργαζόμενου από το εργαλείο του ή την γη του:

Χωρικός: Τι με φέρνει εδώ; Ε, λοιπόν, θα ήθελα να μάθω πώς περνάτε τον χρόνο σας.
Αξιωματούχος:  Πώς θα έπρεπε να τον περνώ; Είμαι εδώ, κάθομαι και μετρώ τα χρήματά μου, δεν το βλέπεις;
Χωρικός:  Πείτε μου, Κύριε, ποιος σας έδωσε τόσα χρήματα ώστε να περνάτε τον χρόνο σας να τα μετράτε;
Αξιωματούχος: Θέλεις να μάθεις ποιος μου έδωσε τόσα χρήματα; Θα σου πω. Ένας χωρικός που έρχεται στην πόρτα μου να μου ζητήσει να του δανείσω 10 ή 20 φλορίνια. Ρωτώ να μάθω αν κατέχει ένα κομμάτι καλής γης. Λέει: «Ναι, Κύριε, έχω ένα καλό λιβάδι και ένα εξαιρετικό χωράφι που, μαζί, αξίζουν μια κατοστή φλορίνια».  Απαντώ: «Τέλεια! Βάλε ενέχυρο το λιβάδι και το χωράφι σου και, αν δεσμεύεσαι να πληρώνεις ένα φλορίνι τόκο τον χρόνο, μπορείς να έχεις το δάνειό σου των 20 φλορινιών". Χαρούμενος ακούγοντας τέτοια καλά νέα, ο χωρικό απαντά:  «Σας δίνω το λόγο μου με όλη μου την καλή διάθεση». «Πρέπει όμως να σε προειδοποιήσω», προσθέτω τότε, «πως αν φτάσεις να μην πληρώνεις στον χρόνο που πρέπει, θα πάρω την γη σου και θα την κάνω ιδιοκτησία μου».  Κι αυτό δεν ανησυχεί τον χωρικό, δεσμεύει το βοσκοτόπι του και το χωράφι του εναντί μου. Του δανείζω τα χρήματα και πληρώνει σωστά τους τόκους για ένα ή δυο χρόνια. Μετά, έρχεται μια κακή σοδειά και, σύντομα, είναι εκπρόθεσμος. Του κατάσχω την γη του, του κάνω έξωση, και το χωράφι και το λιβάδι του είναι δικά μου. Και το κάνω αυτό, όχι μόνο με τους αγρότες, αλλά και με τους τεχνίτες (16).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Δημοφιλή νέα...

Πληροφορίες για τα cookies

Τα cookies είναι σύντομες αναφορές που αποστέλλονται και αποθηκεύονται στον σκληρό δίσκο του υπολογιστή του χρήστη μέσω του προγράμματος περιήγησης όταν αυτό συνδέεται στο Ιντερνέτ. Τα cookies μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη συλλογή και αποθήκευση δεδομένων του χρήστη όσο αυτός είναι συνδεδεμένος, για να του παράσχουν τις ζητούμενες υπηρεσίες και που ορισμένες φορές τείνουν να μην διατηρούν. Τα cookies μπορεί να είναι τα ίδια ή άλλων:

  • Technical cookies (τεχνικά cookies) που διευκολύνουν την πλοήγηση των χρηστών και τη χρήση των διαφόρων επιλογών ή υπηρεσιών που προσφέρονται από τον ιστό, όπως προσδιορίζουν τη συνεδρία, επιτρέπουν την πρόσβαση σε ορισμένες περιοχές, διευκολύνουν τις παραγγελίες & τις αγορές, συμπληρώνουν φόρμες & εγγραφές, παρέχουν ασφάλεια, διευκολύνουν λειτουργίες (βίντεο, κοινωνικά δίκτυα κλπ.).
  • Customization cookies (cookies προσαρμογής) που επιτρέπουν στους χρήστες να έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους (γλώσσα, πρόγραμμα πλοήγησης - browser, διαμόρφωση, κ.α.).
  • Analytical cookies (cookies ανάλυσης) που επιτρέπουν την ανώνυμη ανάλυση της συμπεριφοράς των χρηστών του Ιντερνέτ, επιτρέπουν την μέτρηση της δραστηριότητας του χρήστη και την ανάπτυξη προφίλ πλοήγησης για την βελτίωση των ιστότοπων.

Ως εκ τούτου, όταν έχετε πρόσβαση στον ιστότοπο μας, σύμφωνα με το Άρθρο 22 του Νόμου 34/2002 των Υπηρεσιών Κοινωνίας της Πληροφορίας, στην αναλυτική επεξεργασία των cookies ζητάμε τη συγκατάθεση σας για τη χρήση τους, με σκοπό να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιούμε την υπηρεσία του Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων στατιστικών πληροφοριών όπως για παράδειγμα ο αριθμός των επισκεπτών στον ιστότοπο μας. Τα cookies που προστίθενται από την υπηρεσία Google Analytics διέπονται από τις πολιτικές απορρήτου του Google Analytics. Αν επιθυμείτε μπορείτε να απενεργοποιήσετε τα cookies από το Google Analytics.

Παρακαλούμε, σημειώστε ότι μπορείτε να ενεργοποιήσετε ή απενεργοποιήσετε τα cookies σύμφωνα με τις οδηγίες του προγράμματος πλοήγησης σας (browser).