kozanitvbanner1363x131pix

banner 728x90 PJC 4

b834pix

ecofloor230

ΤΕΝΤΟΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ 1

pantelidisGIF834pix

asepop 2021 a

artinhouse2

garden hall banner1

musicart834pix

κοζάνη, ειδήσεις, νέα, Πτολεμαΐδα

noisi1

Η ειρωνεία ως σχόλιο της Ιστορίας, του Θανάση Σκαμνάκη

κοζάνη, ειδήσεις, νέα, Πτολεμαΐδα Προτείνω μια διερεύνηση μέσω δανείουΣτο επίμετρο του μυθιστορήματος

 του Ίταλο Σβέβο Ησυνείδηση του Ζήνωνα (εκδαντίποδεςο Τζέιμς Γουντ γράφει:

«Στο The Book of Scottish Anecdote (1888) υπάρχει ένα πολύ χαρακτηριστικό κωμικό επεισόδιο.Ένας ευγενής επιπλήττει τον υπηρέτη τουαληθεύειτον ρωτάειότι έχεις το θράσος να διαδίδειςδεξιά κι αριστερά ότι ο αφέντης σου είναι τσιγκούνηςΌχιόχι απαντά ο υπηρέτηςκανείς δενμπορεί να με κατηγορήσει για κάτι τέτοιο“Εγώ κρατάω τις σκέψεις μου για τον εαυτό μου”.

Τα περισσότερα κωμικά έργα στηρίζονται σε μια λογική αντίφασηόπου τα μέσα τρέπονται σε φυγήμπροστά στους σκοπούςκάπως σαν έναν σκορπιό που θα μπορούσε να τσιμπήσει τον εαυτό τουκατά λάθος.

Η κωμική αντίφαση αναπαράγεται σε διάφορα επίπεδα πιθανότητας ταυτόχρονακι αυτό ακριβώςσυμβαίνει και στα παραπάνω παράδειγμα.

Αν υποθέσουμε ότι αυτό το αστείο βασίζεται στην ιδέα ότι ο υπηρέτης όντως πιστεύει ότι ο αφέντηςτου είναι τσιγκούνηςμπορούμε να ανιχνεύσουμε δύο κωμικές αντιφάσειςΠρώτονο υπηρέτης,πιστεύοντας ότι έτσι αθωώνει τον εαυτό του για το αδίκημα ότι μίλησε απρεπώς για τον αφέντη του,δεν συνειδητοποιεί ότι την ίδια στιγμή καταδικάζει τον εαυτό του γα το ισοδύναμο αδίκημα του νασκέφτεται απρεπώς για τον αφέντη τουΚαι δεύτεροναπαντώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο στοναφέντη τουο υπηρέτης δεν κρατάει τις σκέψεις του για τον εαυτό του αλλά τις μοιράζεται άθελάτου.   

Οι παρεξηγήσεις ανάμεσα στους ανθρώπους προκαλούν το γέλιογιατί κάθε φοράπέρα από τηνπροφανή φαρσοκωμωδία του ανθρώπινου αδιεξόδουκαταδεικνύουν τη βαθιά ματαιοδοξία τουεαυτούπου σαν κάθε ματαιόδοξη καλλονή φοράει μια γούνα φτιαγμένη από τα μινγκ του εγωισμού.

Στο σκωτσέζικο ανέκδοτοδύο περίκλειστοι εγωισμοί συνομιλούν χωρίς να καταλαβαίνουν ο έναςτον άλλονο αφέντηςπου σκέφτεται τον  εαυτό τουρωτάει τον υπηρέτη αν έχει αμαυρώσει τηφήμη του· ο υπηρέτηςπου επίσης σκέφτεται τον εαυτό τουαπαντά απλώς με πληροφορίες για τιςδικές του νοητικές λειτουργίες.

Αν σε αυτό οφείλεται εν μέρει το γεγονός ότι το ανέκδοτο είναι αστείοη κωμωδία φαίνεται εδώ ναδιατηρεί την ηθικήαναμορφωτική της λειτουργία φωτίζει την τυφλότητα και την ανοησία και τωνδύο πλευρώνκηλιδώνοντας το λούστρο της ματαιοδοξίας και παγιδεύοντας τον διαβολικό εαυτό.

Αυτή είναι η αρκετά αυστηρή μπερξονική ιδέα της κωμωδίας ως κάθαρσης.

Ασφαλώς όμως η κωμωδία λειτουργεί επίσης συγχωρητικάκωδικοποιώντας εντός της ένα αίσθημασυμπόνιας.

Αν το θέμα της ματαιοδοξίας του εαυτού μας κάνει να γελάμεμε τον ίδιο τρόπο μας κάνει και νακλαίμεγιατί μας προκαλούν θλίψη οι μεγάλες ψευδαισθήσεις ελευθερίας που συλλέγει με μανία οεαυτός.

Το σκοτσέζικο ανέκδοτο είναι πολύ σύντομο για να προκαλέσει πάθοςεμπεριέχει όμως δυνάμει τηνκωμική-αξιολύπητη ιδέα ενός ανθρώπου που καταδικάζει τον εαυτό του τη στιγμή που νομίζει πωςτον αθωώνει.

Ο Δον Κιχώτης είναι ίσως η πιο μεγαλειώδης διερεύνηση της κωμικής ψευδαίσθησης τηςελευθερίας· το πρώτο μέρος του μυθιστορήματος του Θερβάντες τελειώνει με τον Δον Κιχώτη ναυπερασπίζεται δεξιοτεχνικά την αποστολή του περιπλανώμενου ιππότη“Όσο για μέναμπορώ ναπω πώς από τότε που είμαι πλανόδιος ιππότηςείμαι αντρείοςευγενικόςγενναιόδωρος,καλοαναθρεμμένοςμεγαλόψυχοςκαλότροποςάφοβοςπράοςυπομονετικός στο να υποφέρωκόπουςφυλακές και μαγέματα”.

Η αυτοπεριγραφή δεν είναι εντελώς εξωφρενικήΑλλά αυτό που πονάει σε τούτο το απόσπασμαείναι ότιγια να αποκτήσει κάποιες από τις παραπάνω ιδιότητες (και δεν ήταν καθόλου πράος), οΔον Κιχώτης έπαψε να είναι ο εαυτός τουέγινε τρελός.

Ενώ πιστεύει ότι είναι ελεύθεροςείναι κυριολεκτικά και μεταφορικά δέσμιοςτην ώρα πουαπαριθμεί τις αρετέςμεταφέρεται από έναν καλοσυνάτο καλόγερο και κουρέαγια τη δική τουςασφάλειαπίσω στο χωριό του κλεισμένος σε κλουβί».

Εδώ τελειώνει το εκτενές απόσπασμαπου μου φάνηκε ωραίο κι είπα να το μοιραστώ.

Για την ειρωνεία της ματαιοδοξίας και του διαλόγου όπου οι «περίκλειστοι εγωισμοί συνομιλούνχωρίς να καταλαβαίνουν ο ένας τον άλλον».

Για την ψευδαίσθηση της ελευθερίας στο παιχνίδι της ανθρώπινης κωμωδίας.

Για το πως στήνεται αυτό το παιχνίδι των παρεξηγήσεων, που κάνει πιο ανάγλυφη την εικόνα τηςζωής των άλλωναλλά αποκαλύπτει το χάσμα και της δικής μας ζωής («φωτίζει την τυφλότητα καιτην ανοησία»), το οποίο παιχνίδι όμως εμείς δεν βλέπουμεκαθώςμη έχοντες συνείδηση τωνψευδαισθήσεών μαςενδυόμαστε ρόλουςανερχόμαστε στο θρόνο του νεφεληγερέτη Δία καιεξαπολύουμε κεραυνούς που μπορούν να κατακάψουν το σύμπαναλλά εν τέλει καταλήγουν σε έναπλαφσαν εκείνα να χαρτάκια κηροζίνης που στον αέρα αναφλέγονταιπρολαβαίνουν μόλις ναλάμψουν με μια γαλαζωπή φλογίτσακι αμέσως εξαφανίζονταιγιατί δεν μπορούν να τηνκρατήσουνούτε να τη μεταδώσουν.  

Ώστεανάμεσα στην ηρωική πόζα που παίρνουμεΛένιν στο σταθμό της Φινλανδίας Απρίλη του1917, και την εικόνα του Δον Κιχώτη στο κλουβί η απόσταση να είναι ένα ανοιγοκλείσιμοβλεφάρων.

Η εποχή μαςτης τεχνολογίας και του διαδικτύουπαρέχει πολλές ευκαιρίες για ανάλογες πόζες.

Όπως εξ άλλου παρέχει και η κομματιασμένη σε μερίδια πραγματικότητα (και οι μικροί ρόλοι πουμοιράζει), με τα οποία οι μικροί όμιλοι και οι μικροί άνθρωποι αντικαθιστούν τον μεγάλο κόσμο.

Η αλήθεια είναι πως η αναμέτρηση των ανθρώπων με την Ιστορία είναι μια πολύ επικίνδυνη καικοπιώδης υπόθεσηΑνάμεσα στο μεγαλειώδες και το γελοίο μπορεί να μεσολαβεί ελάχιστηαπόσταση και χρόνοςΠολύ περισσότερο στην εποχή της πτώσης των παλαιών ειδώλων.

Κι ωστόσοχωρίς αυτή την πόζατην απειλή της γελοιότηταςτην εμμονή που μπορεί ναμετατρέπεται σε γραφικότητατην ψευδαίσθηση του Δον Κιχώτηδεν γίνονται οι μικρέςαναγκαίεςυπερβάσεις του παρόντος που οδηγούν στο μέλλον.

Χωρίς την μικρή καθημερινότητα δεν πολλαπλασιάζεται ο κόσμος καιόπως γράφει ο ΡΜούζιλ,«τα μικρά καθημερινά έργα ως κοινωνικό άθροισμα και λόγω της ικανότητάς τους νααθροίζονται φέρνουν στον κόσμο πολύ μεγαλύτερη ενέργεια απ’ ό,τι οι ηρωικές πράξεις».

Όμωςη ζωή δεν καταγράφει τους καθημερινούς ηρωισμούς ως αποδείξεις της ΙστορίαςΗ Ιστορίατις αποδείξεις τις εκδίδει πολύ μετάΚαι δεν έχουν ισχύ στην εφορία και στις δημόσιες αρχέςούτεστις κοινωνικές συναλλαγέςγια όσους εξακολουθούν να πιστεύουν το όνειρό τους ακόμα.

Αν και πάνταβρίσκονται εκείνοι που στη διαδρομή τις επιδεικνύουν ως ισχυρό προσόν,προκειμένου να αποσπάσουν στη ανταλλαγή μερίδια μιας ψευδαίσθησης λάμψης ή εξουσίαςνααντικαταστήσουν το νεανικό σχέδιο με μια κάποια αποδοχή τόσο στο μεγάλο όσο και στο μικρόκόσμο (γιατί και οι μικροί κόσμοι μπορεί να έχουν μια αίγληανάλογη με τις απαιτήσεις σου και τομέγεθός σουή απλώς με μια κάποια αναγνώριση από εκείνους που άλλοτε χλεύαζαν η δύναμητης ισχύος και η αδυναμία της επαγγελίας.

Αλλάη ειρωνεία είναι πάντα η εκδίκηση που παίρνει το όνειρο (και η Ιστορίααπό τοναποκαμωμένο ρεαλισμό!

Μια ειρωνεία (όπωςστην ποίηση:

Τι βαρετό να ’σαι ο Κάποιος!

Πόσο δημόσιο ένα βατράχι ας πούμε κάπως -

Που τ’ όνομά του έναν Ιούνη ατέλειωτο κοάζει -

Σ’ έναν Λασπότοπο που το θαυμάζει!

(Έμιλυ Ντίκινσον, Το ανεξάντλητα σημαίνονμετΈλλη ΣυναδινούεκδΙδεόγραμμα)

 

https://kommon.gr

 

 

Πληροφορίες για τα cookies

Τα cookies είναι σύντομες αναφορές που αποστέλλονται και αποθηκεύονται στον σκληρό δίσκο του υπολογιστή του χρήστη μέσω του προγράμματος περιήγησης όταν αυτό συνδέεται στο Ιντερνέτ. Τα cookies μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη συλλογή και αποθήκευση δεδομένων του χρήστη όσο αυτός είναι συνδεδεμένος, για να του παράσχουν τις ζητούμενες υπηρεσίες και που ορισμένες φορές τείνουν να μην διατηρούν. Τα cookies μπορεί να είναι τα ίδια ή άλλων:

  • Technical cookies (τεχνικά cookies) που διευκολύνουν την πλοήγηση των χρηστών και τη χρήση των διαφόρων επιλογών ή υπηρεσιών που προσφέρονται από τον ιστό, όπως προσδιορίζουν τη συνεδρία, επιτρέπουν την πρόσβαση σε ορισμένες περιοχές, διευκολύνουν τις παραγγελίες & τις αγορές, συμπληρώνουν φόρμες & εγγραφές, παρέχουν ασφάλεια, διευκολύνουν λειτουργίες (βίντεο, κοινωνικά δίκτυα κλπ.).
  • Customization cookies (cookies προσαρμογής) που επιτρέπουν στους χρήστες να έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους (γλώσσα, πρόγραμμα πλοήγησης - browser, διαμόρφωση, κ.α.).
  • Analytical cookies (cookies ανάλυσης) που επιτρέπουν την ανώνυμη ανάλυση της συμπεριφοράς των χρηστών του Ιντερνέτ, επιτρέπουν την μέτρηση της δραστηριότητας του χρήστη και την ανάπτυξη προφίλ πλοήγησης για την βελτίωση των ιστότοπων.

Ως εκ τούτου, όταν έχετε πρόσβαση στον ιστότοπο μας, σύμφωνα με το Άρθρο 22 του Νόμου 34/2002 των Υπηρεσιών Κοινωνίας της Πληροφορίας, στην αναλυτική επεξεργασία των cookies ζητάμε τη συγκατάθεση σας για τη χρήση τους, με σκοπό να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιούμε την υπηρεσία του Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων στατιστικών πληροφοριών όπως για παράδειγμα ο αριθμός των επισκεπτών στον ιστότοπο μας. Τα cookies που προστίθενται από την υπηρεσία Google Analytics διέπονται από τις πολιτικές απορρήτου του Google Analytics. Αν επιθυμείτε μπορείτε να απενεργοποιήσετε τα cookies από το Google Analytics.

Παρακαλούμε, σημειώστε ότι μπορείτε να ενεργοποιήσετε ή απενεργοποιήσετε τα cookies σύμφωνα με τις οδηγίες του προγράμματος πλοήγησης σας (browser).