kozani tv banner site

PAFILIS 11 2016 WB 836x182 ANIM

Pantelidis banner 9 2019 A1

banner3

banner2

banner1

banner4

Κατεπείγουσα έκκληση! Να σώσουμε το αόριστο άρθρο της γλώσσας μας (και την αλήθεια) - Απειλείται με εξαφάνιση από κάποιους μισάνθρωπους (και μερικούς δημοσιογράφους) | του Γ. Τσιάκαλου

κοζάνη, ειδήσεις, νέα, Πτολεμαΐδα Φιλόλογοι και γλωσσολόγοι κλήθηκαν κατά καιρούς να κάνουν μαθήματα σε δημοσιογράφους για τη «σωστή» χρήση της γλώσσας.

Με τη λέξη «σωστή» δεν καταλάβαιναν όλοι/ες το ίδιο, σε ένα όμως συμφωνούσαν: η γλώσσα πρέπει να αποτυπώνει με ακρίβεια και χωρίς αμφισημίες το γεγονός που έρχεται να περιγράψει. Κι αυτό σημαίνει ότι όταν κάποιος/α αναφέρεται σε ομάδες ανθρώπων θα πρέπει να μην ξεχνά ότι η Ελληνική μας γλώσσα έχει για το σκοπό αυτό δύο άρθρα: το οριστικό και το αόριστο.

Έλα όμως που τον τελευταίο καιρό, το μεν οριστικό κακοποιείται βάναυσα, το δε αόριστο απειλείται με εξαφάνιση! Αυτό γίνεται συστηματικά από κάποιους που έχουν ως πιο σημαντικό στόχο στη ζωή τους την εξαφάνιση των προσφύγων από τη γειτονιά τους, και για την ευόδωση του στόχου τους δε διστάζουν να προσφέρουν θυσία στους βάρβαρους θεούς τους την ελληνική μας γλώσσα. «Θα το επιτρέψουμε;», αναδύεται αυθόρμητα το ερώτημα και απαιτεί αποτελεσματική απάντηση.

Ας δούμε κάποιες από τις βάρβαρες επιθέσεις.

Γιαννιτσά

Το προηγούμενο Σάββατο το βράδυ, 15 περίπου άτομα στην περιοχή των Γιαννιτσών «υποδέχτηκαν» με ρατσιστικά συνθήματα και χυδαιότητες δύο λεωφορεία με πρόσφυγες. Η αστυνομία τους αντιμετώπισε με ιδιαίτερη αβρότητα, το λεωφορείο έφτασε στο ξενοδοχείο, οι πρόσφυγες αναπαύτηκαν μετά από ένα κουραστικό ταξίδι. Αυτό ήταν το γεγονός.

Το γεγονός έγινε είδηση. Πρώτη η Χρυσή Αυγή ανέφερε ότι «τα ξημερώματα της Κυριακής, περίπου 30 κάτοικοι της περιοχής απέκλεισαν τον δρόμο, επιχειρώντας να εμποδίσουν να φτάσουν τα πούλμαν», και αυτό κάτω από τον τίτλο «Οι Έλληνες ξεσηκώνονται».

Κατανοητή η προσπάθειά της να διπλασιάσει τον αριθμό των συμμετεχόντων, ιδιαίτερα όταν πριν δυόμισι χρόνια σε αντίστοιχες εκδηλώσεις στην περιοχή συμμετείχαν εκατοντάδες. Αμφίσημος όμως ο τίτλος με το οριστικό άρθρο «Οι Έλληνες». Είναι όλοι κι όλοι 30 άτομα «οι Έλληνες» στην περιοχή;

Για «τους ηττημένους του 1945» ναζιστές στην Ελλάδα, ίσως τόσο λίγοι να είναι– Άλλωστε δεν μας χωρίζουν πολλά χρόνια από τότε που αφαιρούσαν την ελληνική ιθαγένεια από χιλιάδες πολίτες, όπως π.χ. από τη Μελίνα. Αλλά οι άλλοι;

Την άλλη μέρα, κάποιοι δημοσιογράφοι τηλεοπτικών σταθμών πήραν την είδηση και είπαν, χρησιμοποιώντας το οριστικό άρθρο, «Οι κάτοικοι των Γιαννιτσών». Επιτρέποντας έτσι να δημιουργηθεί η εντύπωση ότι ήταν εκεί όλοι οι κάτοικοι ή, έστω, η συντριπτική πλειονότητα. Αλλά δεν ήταν ούτε μισό χιλιοστό αυτών.

Γι’ αυτό είμαστε υποχρεωμένοι/ες να πούμε: «Μην κακοποιείτε το οριστικό άρθρο της Ελληνικής γλώσσας και μην προσπαθείτε να εξαφανίσετε το αόριστο», αυτή η διάκριση στη γλώσσα μας άντεξε χιλιάδες χρόνια, όπως άντεξε η υπέρτατη αξία που φέρει το όνομα «φιλοξενία».

Φιλοξενία, στον ενικό αριθμό, γιατί αφορά όλους ανεξαρτήτως τους «ξένους», και σ’ αυτή τη σύνθεση των λέξεων «ξένος» και «φίλος» βρίσκεται η μοναδικότητα της ελληνικής γλώσσας και του αρχαίου μας πολιτισμού.

Πολλές οι επιθέσεις στη γλώσσα και στην αλήθεια

Αν ήταν μία μόνον η επίθεση, δεν θα δικαιολογούσε αυτή την κατεπείγουσα έκκληση, δυστυχώς γενικευμένη και οργανωμένη φαίνεται να είναι.
Ας δούμε λοιπόν ακόμη μερικά παρόμοια γεγονότα, που δεν αφορούν μόνον το οριστικό και το αόριστο άρθρο.

Σέρρες

Στις Σέρρες δεν ήταν παρά μόνον δυο αυτοκίνητα που σταμάτησαν το λεωφορείο με τους πρόσφυγες λίγο πριν τα διόδια και οι επιβάτες τους ζήτησαν από τον οδηγό να μην προχωρήσει γιατί «οι λαθρομετανάστες είναι ανεπιθύμητοι από τους κατοίκους», έτσι είπαν. Η αστυνομία τους ζήτησε, με απέραντη αβροφροσύνη πάλι, να κάνουν στην άκρη, αυτό έκαναν, ο οδηγός πλήρωσε τα διόδια, συνέχισε την πορεία του και οι πρόσφυγες κοιμήθηκαν στο ξενοδοχείο τους. Αυτό ήταν το γεγονός.
Ερώτηση: Δικαιολογούν αυτό και το προηγούμενο γεγονός την είδηση της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ με τίτλο «Κάτοικοι εμπόδισαν την εγκατάσταση μεταναστών σε Γιαννιτσά και Σέρρες»;

Σκύδρα

Σε μια συγκέντρωση στη Σκύδρα, κάποιος δήλωσε ότι θα πάρει την καραμπίνα για να αντισταθεί στους «λαθρομετανάστες» και αυτό περιμένει να κάνουν και οι άλλοι. Αμέσως ο ΑΝΤ1 αφιέρωσε ολόκληρη εκπομπή δίνοντας το λόγο «στους κατοίκους» της Σκύδρας με πρώτον απ’ όλους αυτόν που έκανε τη δήλωση για τις καραμπίνες, την οποία ο ίδιος επανέλαβε ανοιχτά με ναζιστική ρητορεία.
Με την ιδιότητα απλά του «κατοίκου» παρουσιάστηκε αλλά επρόκειτο επίσης για τον μέχρι πρότινος «Πυρηνάρχη Πέλλας» της Χρυσής Αυγής (εντωμεταξύ έχει εγκαταλείψει τον αρχηγό του και ακολουθεί το νέο ακροδεξιό μόρφωμα).

Προσωπικά, «Σιγά τα αίματα!» είπα όταν τον άκουσα καθώς γνωρίζω: προσπαθούν να φανούν ισχυροί και να εκφοβίσουν, αλλά το τι είναι πραγματικά, όσοι δεν το ήξεραν προηγουμένως, είχαν τη δυνατότητα να το δουν στο δικαστήριο όπου απολογήθηκαν για τις εγκληματικές πράξεις τους: δειλά ανθρωπάκια.

Ερώτηση: Δεν έχει καμιά σημασία για κάποια ΜΜΕ το γεγονός ότι το πρόσωπο που προβάλλεται δεν έχει μόνο την ιδιότητα του «κατοίκου» αλλά και εκείνη του ανώτατου στελέχους ενός ναζιστικού κόμματος, και ότι οι συγκεκριμένες δηλώσεις του ισούνται με απειλή άμεσης εφαρμογής της ναζιστικής του ιδεολογίας; Ούτε για τις εισαγγελικές αρχές έχει σημασία;

Κιλκίς

Είδηση αποτέλεσε, ότι στο Κιλκίς το Δημοτικό Συμβούλιο πήρε απόφαση να μην δεχτεί η πόλη κανέναν πρόσφυγα. Όμως τίποτε το καινούριο δεν αποφάσισε το Δημοτικό Συμβούλιο, απλώς ανανέωσε μια παλαιότερη απόφασή του, η οποία ωστόσο δεν παρεμπόδισε τότε την εγκατάσταση προσφύγων στην περιοχή, με την OMNES (ομάδα αλληλέγγυων πολιτών του Κιλκίς που βρέθηκαν από την πρώτη μέρα στην Ειδομένη και αργότερα στο Χέρσο) να εφαρμόζει το πιο πετυχημένο, ίσως, πρόγραμμα ένταξης προσφύγων στον ιστό της πόλης και των παιδιών τους στα σχολεία.

Ερώτηση: Δικαιολογείται να εμφανίζεται το γεγονός αυτό ως κρίκος μια αλυσίδας αντιδράσεων ολόκληρων «τοπικών κοινωνιών» που δήθεν παρεμποδίζουν την εγκατάσταση προσφυγικών οικογενειών στην περιοχή τους;

Νάουσα

Μόνο η γελοιότητα όσων συνέβησαν στη Νάουσα μπορούσε να αποτελέσει είδηση, και τότε μάλιστα να διασκεδάσει τους ανθρώπους σε όλο τον πλανήτη.
Μια ομάδα κατοίκων, που δήλωσαν Ναουσαίοι, παραπλανημένοι από την «είδηση» ενός blog ακροδεξιάς χροιάς ότι επίκειται η έλευση τριών λεωφορείων με πρόσφυγες, στήθηκαν στο δρόμο (και με χολιγουντιανές στολές «αρχαίων») αποφασισμένοι να αντισταθούν στην «εισβολή των λαθρομεταναστών». Πράγματι, σταμάτησαν ένα ύποπτο λεωφορείο, μόνο που αυτό μετέφερε ηλικιωμένες Ναουσαίες για βραδινό φαγητό στο Πάρκο του Αγίου Νικολάου. Τις άφησαν να περάσουν. Και περίμεναν τους πρόσφυγες, που δεν ήρθαν ποτέ γιατί κάτι τέτοιο δεν προβλεπόταν.

Αναρωτιέμαι: Κατάλαβαν, άραγε, ότι έχεις προσωπικό κόστος – «φόρος βλακείας» λέγεται σε άλλες γλώσσες- εάν εμπιστεύεσαι και ακολουθείς τυφλά τα fake news των ακροδεξιών blogs;

Ερώτηση: Δικαιολογεί αυτό το γεγονός την «είδηση» σε διάφορα ΜΜΕ «Με μπλόκο αντέδρασαν οι κάτοικοι της Νάουσας στην άφιξη τριών λεωφορείων που μετέφεραν μετανάστες»;

Βρασνά

Όλοι/ες είδαν τι συνέβη στα Βρασνά, όταν λεωφορεία με πρόσφυγες δέχτηκαν επίθεση με πέτρες από μια ομάδα κατοίκων, και οι οδηγοί, με υπόδειξη του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης και προφανώς της κυβέρνησης, γύρισαν πίσω και μετέφεραν τον κόσμο στη Χαλκίδα (όπου δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα).
Το γεγονός έγινε είδηση με τίτλο «Νέα Βρασνά: Οι κάτοικοι εμπόδισαν την εγκατάσταση προσφύγων και μεταναστών σε καταυλισμό».

«Οι κάτοικοι»; Όχι, βέβαια! Κάποιοι κάτοικοι, ορισμένοι από τους οποίους απείλησαν όσους ήθελαν να φιλοξενήσουν πρόσφυγες, και ήταν πολλοί αυτοί, ότι θα τους κάψουν τα σπίτια. Και πράγματι προξένησαν ζημιές σε οικία του προέδρου των ξενοδόχων, όπως ο ίδιος κατήγγειλε δημόσια.

Όχι, ούτε στα Βρασνά είναι πλειοψηφία οι ξενόφοβοι. Φωνακλάδες είναι, και δυστυχώς απολαμβάνουν ασυλία από την αστυνομία, ακόμη και όταν δημόσια δηλώνουν ότι δεν είχαν σκοπό να πετροβολήσουν τους πρόσφυγες αλλά αποκλειστικά τα ΜΑΤ!

Γι’ αυτό, η πραγματική είδηση για τα Βρασνά είναι η συμπεριφορά της Αστυνομίας, και φυσικά των εισαγγελικών αρχών και της κυβέρνησης. «No go area” για τους μετανάστες και τους πρόσφυγες ονόμαζαν οι νεοναζί στη δεκαετία του 1990 τις περιοχές της πρώην Ανατολικής Γερμανίας, όπου με κτηνώδη βία έφτιαχνα άβατα για μετανάστες και πρόσφυγες. Η ανοχή της αστυνομίας και των αρχών ήταν η αιτία που τους γιγάντωσε και σήμερα αποτελούν κίνδυνο για ολόκληρο το δημοκρατικό πολίτευμα.

Ερώτηση: Θα δούμε να δημιουργούνται τέτοια «άβατα» («No go area”) και στη δική μας χώρα και θα απολαμβάνουν κι αυτά την ανοχή της αστυνομίας και των αρχών;

Η απάντηση είναι: Εμείς, οι άνθρωποι που έχουμε ενστερνιστεί τις παραδόσεις και τις αξίες της ανθρωπιάς και της φιλοξενίας, δεν θα το επιτρέψουμε και περιμένουμε από τις αρχές να κάνουν το ίδιο.
Πάντως, ως προς τα Βρασνά, είμαι βέβαιος, ότι η πλειοψηφία των ανθρώπων εκεί θα επιβάλει τον πολιτισμό της φιλοξενίας, όπως το κατάφερε και πριν τρία χρόνια, παρότι τότε οι αντιδράσεις ήταν πολύ μεγαλύτερες.

Επίλογος

Έτσι δημιουργήθηκαν εντυπώσεις για ένα δήθεν μαζικό κίνημα αντίδρασης στους πρόσφυγες, που αποθράσυνε ομοϊδεάτες τους σε άλλες πόλεις. Στην πραγματικότητα δεν είναι ούτε μικρό ποσοστό εκείνων που αντέδρασαν παρόμοια πριν τρία χρόνια και νικήθηκαν. Το ίδιο θα γίνει και τώρα.

Το μοναδικό ερώτημα είναι: πόσα τραύματα ακόμη θα δεχτούν αυτοί οι άνθρωποι και ιδιαίτερα τα παιδιά μέχρι να βρουν ησυχία; Η απάντηση από εμάς εξαρτάται.

Ας κρατήσουμε στο μυαλό μας:

Τις μέρες που συμβαίναν αυτά από λίγες δεκάδες ανθρώπων στις παραπάνω πόλεις και δημιουργούσαν ειδήσεις και πλαστές εντυπώσεις, πολλαπλάσιοι ήταν οι πολίτες, άνδρες και γυναίκες όλων των ηλικιών, που βρέθηκαν, όχι με λόγια και συνθήματα, αλλά με φυσική παρουσία και με πράξεις πρακτικής αλληλεγγύης κοντά στους πρόσφυγες.
Φυσικά δεν έγιναν είδηση, γιατί σ΄ αυτή τη χώρα η φιλοξενία προφανώς και ευτυχώς δεν είναι είδηση, η εχθρότητα στους ξένους, ως κάτι ξένο στον πολιτισμό μας, αποτελεί έκπληξη και, συνεπώς, (δυσάρεστη) είδηση.

Όμως, και στο πλαίσιο αυτό θα αγωνιστούμε για την κατάλληλη χρήση του οριστικού και του αόριστου άρθρου. Το οφείλουμε στη γλώσσα μας, που κινδυνεύει από τους βαρβάρους, και στον πολιτισμό μας που έχει βασική αξία τη φιλοξενία.

(Φωτογραφίες: Πρώτα φωτογραφίες από τις «αντιδράσεις» και μετά φωτογραφίες φιλοξενίας –για να μην αφήσουμε τις πρώτες να κυριαρχήσουν ακόμη κι εδώ).

Δημοφιλή νέα...

Πληροφορίες για τα cookies

Τα cookies είναι σύντομες αναφορές που αποστέλλονται και αποθηκεύονται στον σκληρό δίσκο του υπολογιστή του χρήστη μέσω του προγράμματος περιήγησης όταν αυτό συνδέεται στο Ιντερνέτ. Τα cookies μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη συλλογή και αποθήκευση δεδομένων του χρήστη όσο αυτός είναι συνδεδεμένος, για να του παράσχουν τις ζητούμενες υπηρεσίες και που ορισμένες φορές τείνουν να μην διατηρούν. Τα cookies μπορεί να είναι τα ίδια ή άλλων:

  • Technical cookies (τεχνικά cookies) που διευκολύνουν την πλοήγηση των χρηστών και τη χρήση των διαφόρων επιλογών ή υπηρεσιών που προσφέρονται από τον ιστό, όπως προσδιορίζουν τη συνεδρία, επιτρέπουν την πρόσβαση σε ορισμένες περιοχές, διευκολύνουν τις παραγγελίες & τις αγορές, συμπληρώνουν φόρμες & εγγραφές, παρέχουν ασφάλεια, διευκολύνουν λειτουργίες (βίντεο, κοινωνικά δίκτυα κλπ.).
  • Customization cookies (cookies προσαρμογής) που επιτρέπουν στους χρήστες να έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους (γλώσσα, πρόγραμμα πλοήγησης - browser, διαμόρφωση, κ.α.).
  • Analytical cookies (cookies ανάλυσης) που επιτρέπουν την ανώνυμη ανάλυση της συμπεριφοράς των χρηστών του Ιντερνέτ, επιτρέπουν την μέτρηση της δραστηριότητας του χρήστη και την ανάπτυξη προφίλ πλοήγησης για την βελτίωση των ιστότοπων.

Ως εκ τούτου, όταν έχετε πρόσβαση στον ιστότοπο μας, σύμφωνα με το Άρθρο 22 του Νόμου 34/2002 των Υπηρεσιών Κοινωνίας της Πληροφορίας, στην αναλυτική επεξεργασία των cookies ζητάμε τη συγκατάθεση σας για τη χρήση τους, με σκοπό να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιούμε την υπηρεσία του Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων στατιστικών πληροφοριών όπως για παράδειγμα ο αριθμός των επισκεπτών στον ιστότοπο μας. Τα cookies που προστίθενται από την υπηρεσία Google Analytics διέπονται από τις πολιτικές απορρήτου του Google Analytics. Αν επιθυμείτε μπορείτε να απενεργοποιήσετε τα cookies από το Google Analytics.

Παρακαλούμε, σημειώστε ότι μπορείτε να ενεργοποιήσετε ή απενεργοποιήσετε τα cookies σύμφωνα με τις οδηγίες του προγράμματος πλοήγησης σας (browser).

Διαβάστε επίσης...

x

PAFILIS 001