kozanitvbanner1363x131pix

MediaHome834p

banner 728x90 PJC 4

ΤΕΝΤΟΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ 1

b834pix

ecofloor230

pantelidisGIF834pix

asepop 2021 a

artinhouse2

κοζάνη, ειδήσεις, νέα, Πτολεμαΐδα

noisi1

Η μοναξιά του Ροβινσώνα - Μαριάννα Τζιαντζή

κοζάνη, ειδήσεις, νέα, Πτολεμαΐδα Όπως ο Ροβινσώνας, έχει και η Αριστερά τη συνήθεια να χτίζει όχι μόνο έναν αλλά δύο και τρεις ή και περισσότερους «τόπους λατρείας», ακόμα και όταν βρίσκεται σε ένα έρημο νησί.

Το πρόβλημα με τις «πολλές συναγωγές» της Αριστεράς είναι ότι υπάρχουν σε έναν ωκεανό εγωισμού, αδιαφορίας, μοιρολατρίας και παραίτησης

Όπως λέει μια ιστορία που έχει καταγράψει ο Ζαν-Κλοντ Καριέρ, ο Ροβινσώνας Κρούσος ήταν Εβραίος, που τον 20ο αιώνα ναυάγησε σε ένα ερημονήσι, όπου δεν βρήκε κανέναν ιθαγενή να του κάνει συντροφιά και να τον βαφτίσει Παρασκευά επειδή τον συνάντησε ημέρα Παρασκευή, όπως στο θρυλικό μυθιστόρημα των εφηβικών μας χρόνων. Ύστερα από πολλά χρόνια μοναξιάς, πέρασε ένα καράβι ανοιχτά του νησιού και ο Ροβινσώνας τού έκανε σινιάλο. Ο πλοίαρχος μαζί με μερικούς ναύτες επιβιβάστηκαν σε μια βάρκα και βγήκαν στην ακτή. Εκεί ο Ροβινσώνας τούς αφηγήθηκε τις περιπέτειές του. Συγκινημένος ο πλοίαρχος, που ήταν Άγγλος, δέχτηκε να τον πάρουν στο καράβι και να τον πάνε στην Αγγλία.

Πριν μπουν στη βάρκα, ο Ροβινσώνας θέλησε να ξεναγήσει τον πλοίαρχο στο εσωτερικό του νησιού και να του δείξει ό,τι είχε φτιάξει τόσα χρόνια με τα χεράκια του. «Εδώ είναι το σπίτι μου, ο φράχτης, το χωράφι όπου βόσκουν οι κατσίκες μου και μετά είναι η συναγωγή μου». Λίγο πιο πέρα ήταν ο στάβλος και το αμπέλι και πλάι ένα άλλο κτίσμα.

«Κι αυτό τι είναι;» ρώτησε ο πλοίαρχος.

«Αυτή είναι η δεύτερη συναγωγή».

«Με συγχωρείτε», ρώτησε ο πλοίαρχος ελαφρώς ξαφνιασμένος, «αλλά εσείς δεν είστε ο μοναδικός κάτοικος του νησιού;»

«Ακριβώς».

«Τότε γιατί χτίσατε δύο συναγωγές;»

«Να, υπάρχει η συναγωγή που πηγαίνω και υπάρχει κι αυτή που δεν πηγαίνω».

Στην ιστορία μας η λέξη «συναγωγή» θα μπορούσε να αντικατασταθεί από τη λέξη «καφενείο» (αυτό που πηγαίνουμε κι αυτό που δεν πηγαίνουμε) ή «φούρνος» (αυτός απ’ όπου αγοράζουμε ψωμί και αυτός απ’ όπου δεν ψωνίζουμε γιατί δεν μας αρέσει είτε ο φούρναρης είτε το ψωμί που ψήνει). Και για να μην επικριθούμε γι’ αντισημιτισμό, η ίδια λέξη θα μπορούσε να αντικατασταθεί από το «τζαμί» ή την «εκκλησία».

Η Ελλάδα είναι γεμάτη εκκλησίες και διαρκώς χτίζονται νέες. Σε κάθε ελληνική πόλη, χωριό, παραθεριστικό κέντρο και γειτονιά υπάρχουν πάνω μία εκκλησίες στις οποίες, σε λίγες μέρες, μπορούμε να ακούσουμε το «Χριστός Ανέστη». Σε κοντινή απόσταση, υπάρχουν μοναστήρια, ξωκλήσια, ό,τι διαλέξει η ψυχή του ορθόδοξου χριστιανού. Οι πλούσιοι χριστιανοί μπορούν, αν διαθέτουν αρκετά μεγάλο οικόπεδο, να χτίσουν στο εξοχικό τους το ιδιωτικό τους «ιερό ναΰδριο» (σύμφωνα με την εκκλησιαστική ορολογία) ή παρεκκλήσι τηρώντας τους σχετικούς πολεοδομικούς κανόνες. Κάποιοι αποφεύγουν να πάνε αργά τη νύχτα του Μεγάλου Σαββάτου στην εκκλησία από βαρεμάρα, σνομπισμό ή για λόγους αρχών, όμως οι περισσότεροι τηρούν το έθιμο και συχνά διαλέγουν το ναό (όχι τη συναγωγή όπως ο εβραίος Ροβινσώνας), την τοποθεσία ή τον ιερέα που συμπαθούν. Έτσι κι αλλιώς, αυτός ο εαρινός φαστ-τρακ νυχτερινός εκκλησιασμός δεν συνδέεται τόσο με την πίστη όσο με τη συνήθεια. Το «κάνω Ανάσταση» δεν έχει μόνο θρησκευτικό, αλλά και γερά ριζωμένο κοινωνικό χαρακτήρα.

Έχει και η Αριστερά τη μακρόχρονη συνήθεια να χτίζει όχι μόνο έναν, αλλά δύο και τρεις ή και περισσότερες «τόπους λατρείας», ακόμα και όταν κατοικεί σε ένα έρημο νησί. Σαν τους «Θεατρίνους» του Γιώργου Σεφέρη, «στήνουμε θέατρα και τα χαλνούμε […] στήνουμε θέατρα και σκηνικά, όμως η μοίρα μας πάντα νικά».

Το κύριο σ’ αυτή την αλληγορική ιστορία του Καριέρ δεν είναι η ύπαρξη δύο τόπων λατρείας για ένα άτομο, αλλά η απουσία πιστών, η μοναξιά του Ροβινσώνα. Και συχνά το πρόβλημα με τις «πολλές συναγωγές» της Αριστεράς είναι ότι μοιάζουν με έρημο νησί μέσα σε έναν ωκεανό εγωισμού, αδιαφορίας, μοιρολατρίας και παραίτησης — καταστάσεις που μερικές φορές είναι εξίσου διαβρωτικές με την ανοιχτή εχθρότητα ή την ωμή καταστολή του ταξικού εχθρού. Κι όμως, όχι ένας αλλά πολλοί Ροβινσώνες και πολλοί Παρασκευάδες ζουν στο ίδιο μ’ εμάς νησί, μόνο που, μέχρι τώρα, ο καθένας τους μιλάει τη δική του γλώσσα.

εφημερίδα ΠΡΙΝ - http://prin.gr

 

www.kozani.tv

 

 

 

Δημοφιλή νέα...

Πληροφορίες για τα cookies

Τα cookies είναι σύντομες αναφορές που αποστέλλονται και αποθηκεύονται στον σκληρό δίσκο του υπολογιστή του χρήστη μέσω του προγράμματος περιήγησης όταν αυτό συνδέεται στο Ιντερνέτ. Τα cookies μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη συλλογή και αποθήκευση δεδομένων του χρήστη όσο αυτός είναι συνδεδεμένος, για να του παράσχουν τις ζητούμενες υπηρεσίες και που ορισμένες φορές τείνουν να μην διατηρούν. Τα cookies μπορεί να είναι τα ίδια ή άλλων:

  • Technical cookies (τεχνικά cookies) που διευκολύνουν την πλοήγηση των χρηστών και τη χρήση των διαφόρων επιλογών ή υπηρεσιών που προσφέρονται από τον ιστό, όπως προσδιορίζουν τη συνεδρία, επιτρέπουν την πρόσβαση σε ορισμένες περιοχές, διευκολύνουν τις παραγγελίες & τις αγορές, συμπληρώνουν φόρμες & εγγραφές, παρέχουν ασφάλεια, διευκολύνουν λειτουργίες (βίντεο, κοινωνικά δίκτυα κλπ.).
  • Customization cookies (cookies προσαρμογής) που επιτρέπουν στους χρήστες να έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους (γλώσσα, πρόγραμμα πλοήγησης - browser, διαμόρφωση, κ.α.).
  • Analytical cookies (cookies ανάλυσης) που επιτρέπουν την ανώνυμη ανάλυση της συμπεριφοράς των χρηστών του Ιντερνέτ, επιτρέπουν την μέτρηση της δραστηριότητας του χρήστη και την ανάπτυξη προφίλ πλοήγησης για την βελτίωση των ιστότοπων.

Ως εκ τούτου, όταν έχετε πρόσβαση στον ιστότοπο μας, σύμφωνα με το Άρθρο 22 του Νόμου 34/2002 των Υπηρεσιών Κοινωνίας της Πληροφορίας, στην αναλυτική επεξεργασία των cookies ζητάμε τη συγκατάθεση σας για τη χρήση τους, με σκοπό να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιούμε την υπηρεσία του Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων στατιστικών πληροφοριών όπως για παράδειγμα ο αριθμός των επισκεπτών στον ιστότοπο μας. Τα cookies που προστίθενται από την υπηρεσία Google Analytics διέπονται από τις πολιτικές απορρήτου του Google Analytics. Αν επιθυμείτε μπορείτε να απενεργοποιήσετε τα cookies από το Google Analytics.

Παρακαλούμε, σημειώστε ότι μπορείτε να ενεργοποιήσετε ή απενεργοποιήσετε τα cookies σύμφωνα με τις οδηγίες του προγράμματος πλοήγησης σας (browser).