www.kozani.tv 22

PAFILIS 11 2016 WB 836x182 ANIM

Pantelidis banner 2 2022

banner4

banner1

Διονύσης Τσακνής «Κανείς δεν μιλάει με γεμάτο στόμα»

Συνέντευξη: Θάνος Μαντζάνας

Ο Διονύσης Τσακνής είναι ένας από τους δημιουργούς που δεν εφησύχασαν, δεν ενσωματώθηκαν στο διάχυτο κλίμα των χρόνων της επίπλαστης ευφορίας.

Ήταν λογικά αναμενόμενο για κάποιον, που το τραγούδι, το οποίο τον έκανε γνωστό στο ευρύτερο κοινό, ήταν το τόσο διορατικό και «βαθύ» για την εποχή του «Σύμβαση Αορίστου Χρόνου» (1986). Με αφορμή τη μουσική που έγραψε για την θεατρική παράσταση του Γιώργου Κιμούλη «Θεσμοφοριάζουσες», μίλησα μαζί του για όσα συμβαίνουν γύρω μας και μας αφορούν, καθώς έχουν, κυριολεκτικά και μεταφορικά, εμάς τους ίδιους ως οδυνηρό επίκεντρο τους.

Έχουν περάσει πολλά χρόνια από το ντεμπούτο του «Η Μπαλάντα Του Ταξιδιώτη» το 1982 (το «Σύμβαση Αορίστου Χρόνου» ήταν στον δεύτερο δίσκο του «Καλή Ακρόαση», στην οποία τη μια πλευρά είχε εκείνος και την άλλη μια επίσης νέα τότε δημιουργός, η Σοφία Βόσσου) και αρκετά από τον το τελευταίο προσωπικό άλμπουμ του, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ο Διονύσης Τσακνής μένει άπραγος ή, ακόμη χειρότερα, είναι απών, αυτό είναι κάτι που δεν έκανε ποτέ. Απλά η κατάρρευση της δισκογραφίας έχει ωθήσει τον τραγουδοποιό από την Καρδίτσα να στραφεί – εκτός βέβαια από τις ζωντανές εμφανίσεις, τις οποίες συνεχίζει ακάματος – περισσότερο στις μουσικές επενδύσεις, κατά κύριο λόγο θεατρικών παραστάσεων. Η τελευταία ανάλογη δουλειά του είναι η μουσική που έγραψε για μια από τις καλύτερες και πιο επιτυχημένες παραστάσεις του εφετινού καλοκαιριού,  τις «Θεσμοφοριάζουσες» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη, ο οποίος επίσης έκανε (από κοινού με τον Πιτσιρίκο) τη δραματουργική επεξεργασία της μετάφρασης του Κ. Χ. Μύρη  και φυσικά πρωταγωνιστεί.

Η μουσική που έγραψε ο Διονύσης Τσακνής είναι ιδιαίτερα κεφάτη αλλά και αρκούντως διαφορετική από αυτό το οποίο επιτάσσει ο «κανόνας» σε τέτοιες περιστάσεις, σε ένα βαθμό θα μπορούσα να πω ακόμη και τολμηρή, καθώς δεν διστάζει να χρησιμοποιήσει αρκετά εκτεταμένα τον, αν όχι κλασικό, πάντως «συμφωνικό» ήχο μαζί με στοιχεία της παραδοσιακής μας μουσικής, τα φωνητικά ιδίως μέρη των χορικών του δεν φοβούνται να μετέλθουν ακόμα και των καλών «επιθεωρησιακών» τεχνικών, ενώ παράλληλα δεν χάνει ούτε στιγμή την επαφή του με το αυθεντικό διονυσιακό πνεύμα του παππού Αριστοφάνη. Η κυκλοφορία της επένδυσης του σε cd ήταν η απαρχή της συζήτησης μας, αλλά μιλώντας με έναν ειλικρινή και ευθύ δημιουργό, ο οποίος όχι μόνο ποτέ δεν έκρυψε αλλά αντίθετα τονίζει τις αριστερές θέσεις και απόψεις του και με ορμητήριο αυτές δεν έπαψε να αρθρώνει συγκροτημένο και ολοκληρωμένο κριτικό λόγο για την μνημονιακή εποχή, τις συνέπειες και τα δεινά που επέφερε δεν μπορείς παρά να επεκταθείς και σε αρκετά άλλα…

 

Πώς προέκυψε η συνεργασία με τον Γιώργο Κιμούλη, μέσα από φιλία, προηγούμενη συνεργασία ή την απλή αλληλοεκτίμηση σας;

Ήταν ένας  συνδυασμός και των τριών.

Η συνεργασία σου με τον Γιώργο Κιμούλη ή η επιλογή του της συγκεκριμένης αριστοφανικής κωμωδίας ήταν αυτή που τράβηξε περισσότερο το ενδιαφέρον σου;

Πάντα οι θεατρικές δουλειές που κάνω με τον Γιώργο έχουν ενδιαφέρον για εμένα, πολλώ μάλλον δε, που επρόκειτο για μιαν αριστοφανική κωμωδία.

Θεώρησες αυτήν τη δουλειά μια επιπλέον και μεγαλύτερη πρόσκληση ή ήταν μια ακόμα μουσική επένδυση, όπως άλλες που έχεις κάνει;

Είναι το τέταρτο έργο του Αριστοφάνη με το οποίο καταπιάνομαι μετά από τα «Βάτραχοι», «Αχαρνής» και «Ιππείς». Εκ των πραγμάτων λοιπόν έχω ήδη αναμετρηθεί με την όποια πρόκληση συνιστά μια ανάλογη μουσική επένδυση…

Είναι μόνον η εντύπωση μου ή αυτήν τη φορά χρησιμοποίησες τα όργανα της κλασικής ορχήστρας περισσότερο από άλλες;

Το έχω κάνει και στο παρελθόν, αν και σε πιο περιορισμένη κλίμακα…Όμως η τελική επιλογή της ενορχηστρωτικής παλέτας είναι θέμα κοινής απόφασης σκηνοθέτη και συνθέτη.

Από την άλλη όμως η βασική κατεύθυνση της μουσικής που έγραψες είναι μάλλον προς το ροκ, έτσι δεν είναι;

Δεν θα συμφωνήσω…Πλάι στη μεγάλη ορχήστρα και στο ηλεκτρικό ύφος – που όντως υπάρχει – υπάρχουν και αρκετά θέματα που παραπέμπουν στη δημοτική μας παράδοση ή και σε πιο βαλκανικούς ήχους.

Ήταν εύκολο για τους ηθοποιούς και ειδικά τον χορό να ανταποκριθούν στις τραγουδιστικές απαιτήσεις της μουσικής σου; Σε ικανοποίησε το τελικό αποτέλεσμα;

Εννοείται ότι με ικανοποίησε και με το παραπάνω! Και, με την ευκαιρία, να ευχαριστήσω τις πολύ εργατικές και ταλαντούχες κυρίες του θιάσου…

Πιστεύεις ότι οι «Θεσμοφοριάζουσες» είναι μόνο μία  «κόντρα» δύο θεατρικών δημιουργών της κλασικής Αθήνας ή το κείμενο αυτό εκφράζει πολλά περισσότερα και πιο σημαντικά πράγματα;

Η «αντιπαλότητα» με τον Ευριπίδη είναι η αφορμή, ο Αριστοφάνης βάζει  – και όχι απ’ την πίσω πόρτα -  το γυναικείο ζήτημα. Και η διασκευή που έκανε ο Γιώργος Κιμούλης με τον Πιτσιρίκο σε αυτό ακριβώς εστιάζει…Άλλωστε, όπως λέει και το μότο της παράστασης, στο συγκεκριμένο ανέβασμα «όλα είναι γυναίκα»!

Κατά τη γνώμη σου υπάρχει και πολιτικό περιεχόμενο στη συγκεκριμένη κωμωδία, σε ίσο βαθμό με άλλα έργα του Αριστοφάνη ή σκοπός της είναι κυρίως να προκαλέσει το καθαρτήριο γέλιο;

Όλες οι κωμωδίες του Αριστοφάνη έχουν και πολιτικό περιεχόμενο και μια σκωπτική διάθεση έναντι των ανθρώπων της εξουσίας. Με αυτά βέβαια συνυπάρχουν και το χιούμορ, η υπερβολή, ενίοτε ακόμη και το χοντροκομμένο αστείο.

Και μιλώντας για πολιτική, είναι γνωστό ότι εσύ και ο  Κιμούλης ανήκετε σε διαφορετικές πλευρές της αριστεράς, είστε μάλιστα και από τους προβεβλημένους της κάθε μίας. Συμφωνείς με όλες τις θέσεις και απόψεις του ΚΚΕ ή διατηρείς και μια κριτική στάση απέναντι τους;

Δεν είμαι ενταγμένος πουθενά, οπότε έχω το δικαίωμα, ακόμη και την πολυτέλεια αν θέλεις, της κριτικής στάσης στα πράγματα που διαφωνώ. Και αυτή η κριτική στάση αφορά σε όλα τα τμήματα της αριστεράς, κομουνιστικής ή μη…

Εξακολουθείς να πιστεύεις ότι μία ενωμένη αριστερά είναι εφικτή, όπως μου είχες πει σε μια παλαιότερη συνέντευξη μας Διονύση;

Αν σήμερα δεν είναι εφικτή μια ενότητα της αριστεράς, τουλάχιστον όπως την εννοεί ο περισσότερος κόσμος, είναι κάτι από παραπάνω από εφικτή (απαραίτητη θα έλεγα!) η ενότητα δράσης για μια σειρά ζητήματα που μας αφορούν και καθορίζουν τη ζωή μας. Όχι λοιπόν σε μια ενότητα χωρίς αρχές, ΝΑΙ όμως σ’ ένα μέτωπο κοινής δράσης.

Υπάρχει κάτι που να μπορεί να σταματήσει τον κατήφορο;

Φυσικά. Η ανατροπή όλων αυτών των πολιτικών που μας έφεραν σ’ αυτό το χάλι. Και αυτό είναι υπόθεση όλων μας, διότι στο βαθμό που το επιτρέπουμε να συμβαίνει δεν ξέρω που και πως μπορεί να σταματήσει ο κατήφορος.

Η Χρυσή Αυγή είναι μία ακόμη, σκοτεινότερη ίσως από τις άλλες, πτυχή του συστήματος που μας κυβερνάει ή κάτι πολύ πιο σύνθετο, βαθύτερο, ευρύτερο και χειρότερο; Πώς μπορεί και πρέπει να αντιμετωπιστεί, θεσμικά αλλά και στο επίπεδο της ίδιας της κοινωνίας;

Η Χρυσή Αυγή, ο φασισμός δηλαδή, είναι το μακρύ χέρι του συστήματος και ταυτοχρόνως το πιο αποτρόπαιο πρόσωπο του καπιταλισμού. Οι ιστορικές περίοδοι που εμφανίστηκε και ανδρώθηκε ήταν συνδεδεμένες με τις μεγάλες κρίσεις του καπιταλισμού  και λειτούργησε – όπως συμβαίνει και τώρα – ως σανίδα σωτηρίας του. Τα πογκρόμ στο Πέραμα και οι προσπάθειες σύστασης δήθεν οργανισμού για ανέργους Έλληνες στόχο είχαν να εξασφαλίσουν στους εφοπλιστές εργατικά χέρια με μεροκάματο δέκα ευρώ. Είναι γνωστό άλλωστε ότι οι τελευταίοι και άλλοι ανάλογοι τούς χρηματοδοτούν και τους τρέφουν ποικιλοτρόπως….

Υπάρχουν σήμερα ένοπλοι λαϊκοί αγωνιστές ή μόνο τρομοκράτες;

Καλό θα ήταν πρώτα και κύρια να μιλούσαμε για την τρομοκρατία του ίδιου του κράτους. Αυτή είναι η μήτρα που γεννάει ενέργειες με τις οποίες ιδεολογικά είμαι αντίθετος…Πιστεύω στη μαζική δράση και όχι στους σύγχρονους αυτόκλητους Ρομπέν Των Δασών, άσε που τέτοιοι χώροι είναι επικίνδυνα ανοιχτοί στο «πρακτόρεμα» των μυστικών υπηρεσιών.

Οι άνθρωποι του πολιτισμού και του πνεύματος ανταποκρίνονται κατά τη γνώμη σου στις απαιτήσεις αυτών των καιρών;

Αν εξαιρέσεις κάποιους που πλήρωναν και πληρώνουν το τίμημα της στράτευσης, κατηγορηματικά όχι! Ταϊστηκαν πολύ κάποιοι πνευματικοί άνθρωποι, με ή χωρίς εισαγωγικά και, ως γνωστόν, κανείς δεν μιλάει με γεμάτο στόμα. Σε ό,τι με αφορά προσωπικά, η οικονομική μου δυσπραγία είναι συνώνυμη της πολιτικής μου στάσης. Και, επιπροσθέτως, δεν μετανιώνω καθόλου για αυτήν…

Είσαι αισιόδοξος για την τελική έκβαση των πραγμάτων, σε οικονομικό αλλά και κοινωνικό επίπεδο;

Δεν πιστεύω στα θαύματα που έρχονται μετά τον αφανισμό ενός ολόκληρου λαού. Όταν μιλούν για ανάπτυξη, την οποία κάποια στιγμή οι αριθμοί και οι δείκτες θα δείξουν ότι υπάρχει, δεν μας λένε ότι πάλι, για μιαν ακόμη φορά, θα είναι μόνο για να γεμίσουν περισσότερο οι τσέπες των τραπεζιτών και των πάσης φύσεως ολιγαρχών του κεφαλαίου. Εγώ πιστεύω  στην ανατροπή των δομών, οι οποίες γεννούν τη φτώχεια και τη δυστυχία.

Και τι ετοιμάζεις/δουλεύεις μετά τις «Θεσμοφoριάζουσες»;

Υπάρχουν προτάσεις για δύο θεατρικές δουλειές του ερχόμενου χειμώνα που πρέπει σιγά – σιγά να αρχίσω να δουλεύω.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.toperiodiko.gr

Δημοφιλή νέα...

Πληροφορίες για τα cookies

Τα cookies είναι σύντομες αναφορές που αποστέλλονται και αποθηκεύονται στον σκληρό δίσκο του υπολογιστή του χρήστη μέσω του προγράμματος περιήγησης όταν αυτό συνδέεται στο Ιντερνέτ. Τα cookies μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη συλλογή και αποθήκευση δεδομένων του χρήστη όσο αυτός είναι συνδεδεμένος, για να του παράσχουν τις ζητούμενες υπηρεσίες και που ορισμένες φορές τείνουν να μην διατηρούν. Τα cookies μπορεί να είναι τα ίδια ή άλλων:

  • Technical cookies (τεχνικά cookies) που διευκολύνουν την πλοήγηση των χρηστών και τη χρήση των διαφόρων επιλογών ή υπηρεσιών που προσφέρονται από τον ιστό, όπως προσδιορίζουν τη συνεδρία, επιτρέπουν την πρόσβαση σε ορισμένες περιοχές, διευκολύνουν τις παραγγελίες & τις αγορές, συμπληρώνουν φόρμες & εγγραφές, παρέχουν ασφάλεια, διευκολύνουν λειτουργίες (βίντεο, κοινωνικά δίκτυα κλπ.).
  • Customization cookies (cookies προσαρμογής) που επιτρέπουν στους χρήστες να έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους (γλώσσα, πρόγραμμα πλοήγησης - browser, διαμόρφωση, κ.α.).
  • Analytical cookies (cookies ανάλυσης) που επιτρέπουν την ανώνυμη ανάλυση της συμπεριφοράς των χρηστών του Ιντερνέτ, επιτρέπουν την μέτρηση της δραστηριότητας του χρήστη και την ανάπτυξη προφίλ πλοήγησης για την βελτίωση των ιστότοπων.

Ως εκ τούτου, όταν έχετε πρόσβαση στον ιστότοπο μας, σύμφωνα με το Άρθρο 22 του Νόμου 34/2002 των Υπηρεσιών Κοινωνίας της Πληροφορίας, στην αναλυτική επεξεργασία των cookies ζητάμε τη συγκατάθεση σας για τη χρήση τους, με σκοπό να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιούμε την υπηρεσία του Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων στατιστικών πληροφοριών όπως για παράδειγμα ο αριθμός των επισκεπτών στον ιστότοπο μας. Τα cookies που προστίθενται από την υπηρεσία Google Analytics διέπονται από τις πολιτικές απορρήτου του Google Analytics. Αν επιθυμείτε μπορείτε να απενεργοποιήσετε τα cookies από το Google Analytics.

Παρακαλούμε, σημειώστε ότι μπορείτε να ενεργοποιήσετε ή απενεργοποιήσετε τα cookies σύμφωνα με τις οδηγίες του προγράμματος πλοήγησης σας (browser).

Διαβάστε επίσης...

x

PAFILIS 001