kozanitvbanner1363x131pix

MediRenatus834

MediaHome834p

1

b834pix

ecofloor230

pantelidisGIF834pix

asepop 2021 a

artinhouse2

κοζάνη, ειδήσεις, νέα, Πτολεμαΐδα

noisi1

Παππού, τι έκανες στη χούντα; – του Θανάση Σκαμνάκη

κοζάνη, ειδήσεις, νέα, Πτολεμαΐδα Αύριο είναι 21 Απριλίου. ΄Ηδη 57 χρόνια από τότε. Μια επέτειος μπορεί να σημαίνει πολλά, μπορεί να μη σημαίνει και τίποτα! Όλα είναι θέμα ιστορίας αλλά και προσωπικής στάσης και ματιάς.

Οι εορτασμοί δεν είναι μόνο οι εκδηλώσεις, οι πανηγυρικοί, τα αφιερώματα, είναι πρωτίστως οι εσωτερικές ροές, οι απελπισμένες βραδιές κι οι αγωνίες, οι ελπίδες τους, οι πεποιθήσεις, το μετάλλευμα που εξορύσσεται!..

Η νύχτα εκείνη ήταν η πρώτη της πενταήμερης εκδρομής. Το πρωί, λίγο πριν τα Γιάννενα μια στρατιωτική περίπολος σταμάτησε το πούλμαν. Ο καθηγητής μας ανακοίνωσε πως έχει γίνει «πραξικόπημα». Ήμουν 16 χρονών. Η εφηβεία μας πήρε τη στροφή της. Καλούσανε την κλάση μας και τίποτα δεν μπορούσε να είναι όπως πριν.

Μπορεί να θεωρήσουμε ως έναν ευτυχή συμβολισμό, πως ακριβώς αύριο, Κυριακή, στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν, της οδού Φρυνίχου, διάλεξαν οι συντελεστές της παράστασης «Τανκ/όλη νύχτα εδώ», να την επαναλάβουν ύστερα από μια σχετικά σύντομη αλλά πολύ πετυχημένη διαδρομή.

Κι αυτό, γιατί είναι ό,τι καλύτερο μπορούσε να επιλεγεί για μια τέτοια επέτειο, τόσο για την υπόμνηση του γεγονότος όσο για την αναμόχλευση των εσωτερικών ροών.

Και πολύ περισσότερο επειδή εστιάζει όχι στο μαύρο της επιβολής, αλλά στην ανθοφορία μιας εξέγερσης.

Εξηγούμαι:

Πρόκειται για μια εξαιρετική παράσταση που έχει στηριχτεί στις αφηγήσεις που καταγράφονται στο βιβλίο του Ιάσονα Χανδρινού «Όλη νύχτα εδώ», τις οποίες έχει μελετήσει και διασκευάσει θεατρικά η ομάδα RMS MATAROA.

Θα παιχτεί το βράδυ της Κυριακής, της επετείου, και μετά πάλι Δευτέρα και Τρίτη, μέχρι το Πάσχα, δηλαδή σύνολο πέντε παραστάσεις.

Το έργο αρχίζει πριν αρχίσει. Τρία παιδιά παίζουν με δίσκους, με εικόνες και με το μικρόφωνο, ρωτώντας: παππού τι έκανες στη χούντα;, όσο ο κόσμος μπαίνει στην αίθουσα.

Ήδη είσαι στη θέση του παππού είτε ανήκεις σε εκείνη την ηλικιακή κατηγορία είτε όχι, γιατί το ερώτημα δεν είναι τι έκανες τότε, αλλά τι κάνεις πάντα, τι κάνεις τώρα, παππού (και εγγονέ)!

Η ερώτηση ανατρέπει την αποστασιοποίηση. Και την επιβάλλει ταυτόχρονα. Πρέπει να απαντήσεις, αν ανήκεις σε αυτή την ηλικιακή κατηγορία που πρέπει να πει τι έκανε στη χούντα. Πρέπει να κρατήσεις τις αποστάσεις αν ήσουν μέρος των συμβάντων ή ανήκεις στους μετά! Κυρίως δεν είναι θέμα συγκίνησης, είναι θέμα γνώσης.

Η παράσταση έχει ήδη ξεκινήσει και αν υπάρχει κάποιος θεατής που ξέρει για το τότε καλείται να μιλήσει. Όχι πρωταγωνιστής, μόνο τι άκουσε, τι είδε, αν πήγε, που πήγε!..

Ο γύρω κόσμος που δεν μπήκε στη ζάλη αλλά κι εκείνοι που τους πήρε η περιδίνηση.

Κι έτσι, κάπως συνεχίζεται, όπου με σπασμένες εικόνες συναρμολογείται το όλον. Το γεγονός καθεαυτό και όσα το περιβάλλουν. Το πραγματικό και ο μύθος!

Άμεση, συναισθηματική και λογική, βαθιά και περιγραφική, εκμεταλλεύτηκε τις ευκαιρίες του θέματος και απέφυγε να παγιδευτεί σε αυτές.

Γι’ αυτά θα πουν περισσότερα οι ειδικοί του θεάτρου (αν ασχοληθούν, που καλά είναι να ασχοληθούν γιατί εδώ παρουσιάζεται μια έκφραση του θεάτρου-ντοκουμέντου σε μια επιτυχημένη και ουσιαστική εκδοχή).

Εμείς είδαμε τρία παιδιά επί σκηνής, που ενώ είναι ηλικιακά τόσο μακριά από τα γεγονότα του 1973, εγγόνια της γενιάς μας, έδωσαν τόση ένταση, τόσο ειλικρινές συναίσθημα, τόση θέρμη που σε παρέσυρε να ζήσεις (ή να ξαναζήσεις) εκείνες τις μέρες.

Ο Παν. Φραντζής που είδαμε μαζί την παράσταση μου έγραψε ένα σχόλιο που κρίνω σκόπιμο να παραθέσω:

«Η συγκίνηση του θεατή που παρακολουθεί ενεργά μία παράσταση είναι άλλης τάξης από τη συγκίνηση αυτού που καταναλώνει ένα θέαμα. Η πρώτη κινητοποιεί βαθύτερα και τη σκέψη, σε τέτοιο βαθμό που επικοινωνεί και συνδέεται αρμονικά με το συναίσθημα. Ο πραγματικός καλλιτέχνης επιδιώκει αυτή τη βαθιά συγκίνηση και την ενεργοποίηση του θεατή, και αξιοποιεί τα εκφραστικά μέσα με αρμονία και πληρότητα. Όλα τα μέρη της σκηνοθεσίας, η σκηνή, ο ρυθμός, η έκφραση, η κίνηση, η εκφορά του λόγου φέρουν το ίδιο αποτύπωμα, την ίδια ποιότητα, την ίδια οικονομία. Έτσι ο θεατής που συγκινείται δεν συγκινείται μόνο για αυτό που λέγεται αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο λέγεται. Η τέχνη της δραματουργίας παρασύρει τον ενεργοποιημένο θεατή στην απόλαυση της δημιουργίας».

Είναι νομίζω ακριβές. Εγώ θέλω μόνο να προσθέσω την προσωπική μου εμπειρία.

Έζησα το Πολυτεχνείο πριν, κατά και μετά τη διάρκειά του, μέχρι σήμερα. Ανήκω σε εκείνη την τυχερή(;) γενιά και εποχή! Αλλά στην παράσταση έμαθα και είδα εικόνες που αγνοούσα, αισθάνθηκα πράγματα που δεν έχω ξανανιώσει (και ασφαλώς ούτε και τότε, καθώς η ένταση εκείνων των ημερών δεν επέτρεπε τέτοιες «αισθηματολογίες»), κατάλαβα συμπεριφορές που δεν είχα, ολόκληρα πενήντα χρόνια τώρα, καταλάβει.

Ηχηρό παράδειγμα: το κρίσιμο ερώτημα της τελευταίας τρίτης ημέρας ήταν αν θα μείνουμε ή θα φύγουμε από το Πολυτεχνείο. Η αρχική πρόταση μας, η πρόταση της ΚΝΕ ήταν να φύγουμε συντεταγμένα. Δεν ήταν μια ηττοπαθής πρόταση. Εκκινούσε από την σκέψη πως η κατάληψη είχε ουσιαστικά πετύχει τον πολιτικό της στόχο, είχε προκαλέσει ένα μεγάλο ρήγμα στη χούντα, αλλά οι κοινωνικοί και πολιτικοί όροι δεν είχαν ωριμάσει τόσο ώστε να οδηγηθούμε για μια γενική λαϊκή εξέγερση που θα οδηγούσε σε ανατροπή. Άρα μια συντεταγμένη αποχώρηση θα είχε το νόημα της ανασύνταξης σε καλύτερες, πολύ καλύτερες, θέσεις και την προετοιμασία για την επόμενη αναμέτρηση, η οποία μπορεί να ήταν η καθοριστική.

Αυτή ήταν η σκέψη. Αλλά δεν γίνονται επί χάρτου οι σχεδιασμοί. Αφορούν και περιέχουν χιλιάδες ανθρώπους, θελήσεις, πεποιθήσεις, συναισθήματα. Γι’ αυτό δεν αποχωρήσαμε. Έγκαιρα καταλάβαμε πως δεν έχει νόημα η αποχώρηση, όπως είχε διαμορφωθεί το όλο σκηνικό. Μείναμε ως το τέλος και δώσαμε τη μάχη ως το τέλος.

Από την απόσταση και την ασφάλεια των χρόνων, πέρα από τις διαφωνίες που υπήρχαν και τότε και μετά, και τώρα, προσπαθούσα να αξιολογήσω το σωστό και το λάθος. Το τι ήταν καλύτερο να γίνει. Είναι εύκολη η απάντηση τώρα – νομίζω τουλάχιστον!

Αλλά η παράσταση μου ξαναείπε τι είναι η ηφαιστειακή δύναμη μιας εξέγερσης, αυτή η ανθρώπινη λάβα, που για κάποιες ώρες ή μέρες ανεβαίνει στο τερατώδες συναίσθημα πως η ζωή της ανήκει και μπορεί, αυτή τη στιγμή να την κερδίσει!

ΠΗΓΗ: https://kommon.gr/

Πληροφορίες για τα cookies

Τα cookies είναι σύντομες αναφορές που αποστέλλονται και αποθηκεύονται στον σκληρό δίσκο του υπολογιστή του χρήστη μέσω του προγράμματος περιήγησης όταν αυτό συνδέεται στο Ιντερνέτ. Τα cookies μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη συλλογή και αποθήκευση δεδομένων του χρήστη όσο αυτός είναι συνδεδεμένος, για να του παράσχουν τις ζητούμενες υπηρεσίες και που ορισμένες φορές τείνουν να μην διατηρούν. Τα cookies μπορεί να είναι τα ίδια ή άλλων:

  • Technical cookies (τεχνικά cookies) που διευκολύνουν την πλοήγηση των χρηστών και τη χρήση των διαφόρων επιλογών ή υπηρεσιών που προσφέρονται από τον ιστό, όπως προσδιορίζουν τη συνεδρία, επιτρέπουν την πρόσβαση σε ορισμένες περιοχές, διευκολύνουν τις παραγγελίες & τις αγορές, συμπληρώνουν φόρμες & εγγραφές, παρέχουν ασφάλεια, διευκολύνουν λειτουργίες (βίντεο, κοινωνικά δίκτυα κλπ.).
  • Customization cookies (cookies προσαρμογής) που επιτρέπουν στους χρήστες να έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους (γλώσσα, πρόγραμμα πλοήγησης - browser, διαμόρφωση, κ.α.).
  • Analytical cookies (cookies ανάλυσης) που επιτρέπουν την ανώνυμη ανάλυση της συμπεριφοράς των χρηστών του Ιντερνέτ, επιτρέπουν την μέτρηση της δραστηριότητας του χρήστη και την ανάπτυξη προφίλ πλοήγησης για την βελτίωση των ιστότοπων.

Ως εκ τούτου, όταν έχετε πρόσβαση στον ιστότοπο μας, σύμφωνα με το Άρθρο 22 του Νόμου 34/2002 των Υπηρεσιών Κοινωνίας της Πληροφορίας, στην αναλυτική επεξεργασία των cookies ζητάμε τη συγκατάθεση σας για τη χρήση τους, με σκοπό να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιούμε την υπηρεσία του Google Analytics για τη συλλογή ανώνυμων στατιστικών πληροφοριών όπως για παράδειγμα ο αριθμός των επισκεπτών στον ιστότοπο μας. Τα cookies που προστίθενται από την υπηρεσία Google Analytics διέπονται από τις πολιτικές απορρήτου του Google Analytics. Αν επιθυμείτε μπορείτε να απενεργοποιήσετε τα cookies από το Google Analytics.

Παρακαλούμε, σημειώστε ότι μπορείτε να ενεργοποιήσετε ή απενεργοποιήσετε τα cookies σύμφωνα με τις οδηγίες του προγράμματος πλοήγησης σας (browser).